Randers Slankeskole

- klæder dig på til livsstilsændring

Dorethe Petersen

Ernæringsterapeut

SoulFlow Guide

Livsstilscoach

Lidt om mig selv:

Jeg har selv været svært overvægtig. Siden teenagealderen tog jeg ret mange kilo på. Det skete ganske langsomt, blot et par kilo om året, så jeg næsten ikke selv lagde mærke til det. Til min egen overraskelse var jeg i en alder af 45 år blevet svært overvægtig.

Samtidig døjede jeg med allergiproblemer: Problemer med huden, slimhinderne og leddene. Problemer som jeg bare fandt mig i.

Først da jeg fik min yngste søn, der reagerede meget voldsomt på visse madvarer, standsede jeg op og begyndte at interessere mig for, hvad der var galt.

I 1995-97 tog jeg uddannelse som ernæringsterapeut og blev mere bevidst om min livsstil. Jeg besluttede at gøre noget ved min og mine børns helbredssituation.

Jeg lagde en plan, tog en dyb indånding – ret mange gange – og tabte mig, så jeg nu kun er lidt overvægtig. Jeg fandt ud af, hvad jeg ikke tåler, og både fysisk og psykisk har jeg fået det meget bedre.

I 2015 tog jeg uddannelse som SoulFlow Guide, en blid meditationsterapi som kan gøre dig bevidst om baggrunden for, at du har tilegnet dig vaner og handlemønstre, som ikke længere er hensigtsmæssige.

I Randers Slankeskole bruger jeg min faglige viden fra ernæringsterapeut-uddannelsen og årlige ajourføringskurser, min viden om hvordan man kan ændre gamle, fastlåste vaner og mine egne erfaringer fra min rejse hen imod en bedre livsstil.

Jeg brænder for at give min viden og erfaring videre til andre.

Randers Slankeskole klæder dig på til livsstilsændring

Ikke en slankekur og slet ikke et quick-fix, men et kærligt spark bagi til at begynde på en varig livsstilsændring.

Målgrupper:

Overvægtige eller svært overvægtige voksne kvinder og mænd

Kvinder og mænd, der har tabt sig, som ønsker at fastholde dette vægttab

Kvinder og mænd (uanset vægt), som ønsker at ændre livsstil for at forebygge livsstilssygdomme.

Begrav myterne

Mange fortæller, at overvægt blot handler om at spise mindre og bevæge sig mere, men det er kun den halve sandhed. Hvis du spiser mindre, så skruer kroppen måske bare ned for forbrændingen – du taber dig ikke, men bliver træt og får mindre lyst til at røre dig.

Det er noget sludder, at overvægtige bare er dovne og fulstændigt mangler rygrad. Der kan være utallige grunde til at du er blevet overvægtig, og der kan være mange faktorer, der spænder ben for, at du kan smide de overflødige kilo igen.

Jeg ved at virkeligheden ikke er så enkel, som nogle får det til at lyde. Virkeligheden er kompleks. Overvægt er et komplekst problem. Du taber dig, når du selv er motiveret til at gennemføre de nødvendige ændringer.

Hvis korte slankekure rent faktisk virkede, så ville der ikke være så mange overvægtige mænd og kvinder.

Ingen løftede pegefingre og ingen vejning

Jeg respekterer dig og dine valg. Jeg lærer dig om mange forskellige livsstilsfaktorer, der betyder noget for, om du lagrer fedt eller smider det igen. Men du bestemmer selv, hvad du vil ændre i dit liv - om du overhovedet vil ændre noget!

Du får hjemmearbejde for, men du bestemmer selv, om du vil løse opgaverne.

Du ved formentlig selv, hvad du vejer, og behøver ikke gå på vægten hos mig, hvis du ikke har lyst. Men jeg har en kropsanalysevægt, hvis du selv ønsker at kende din BMI, fedtprocent mm.

Jeg kan give dig viden og værktøjer. Jeg kan motivere dig. Men det er dig, der skal tage beslutningen og gennemføre forandringerne.

Undervisningen

Jeg tager udgangspunkt i, at når du forstår, hvordan kroppen, fordøjelsen og hjernen fungerer, så kan du tilrettelægge dine livsstilsændringer på kroppens præmisser. Du skal bruge din indsigt og viden, så det bliver nemt og let. Hvis ændringerne bliver en kamp imellem kroppens instinkter og din viljestyrke, så bliver det en livslang kamp (og gæt hvem der vinder).

Vi kommer til at snakke meget om mad, men vi går ikke i køkkenet sammen.

Vi kommer til at snakke om motion og træningsformer, men vi træner ikke sammen.

Du får ingen færdig kostplan, men lærer hvordan du kan ændre enhver middagsret til at blive sund og afbalanceret.

Du får hver gang udleveret et referat af dagens lektion, som du kan skrive dine egne noter på.

De tørre emner bliver krydret med små historier. Og når vi skal forstå, hvorfor kroppen reagerer, som den gør, tager jeg dig med en tur tilbage til stenalderen, for så giver det pludselig god mening, at dine forfædre havde gavn af denne måde at reagere på.

Det skal være sjovt og motiverende at gå i Randers Slankeskole.